En vårdnadstvist behöver bearbetas

En skilsmässa innebär en stor känslomässig prövning som sällan går smärtfritt. Dels så inser man att den person man en gång har älskat inte längre passar som partner, ett uppvaknande som kan vara svårt att hantera. Dels så kan skilsmässan i sig innehålla konflikter som rör både ens gemensamma liv och sin egen framtid - ekonomiska tvister som kan vara svåra att lösa och där man får räkna med att det tar tid att göra så. Innan vi visar på en annan typ av tvist som kan uppkomma i samband med en skilsmässa så ska vi även säga följande: de flesta skilsmässor som sker i Sverige sker enligt konstens alla regler. Det vill säga, med så lite friktion som möjligt och där parterna kan respektera och komma ihåg att de en gång de facto älskat varandra. Man är medvetna om att man fortfarande har gemensamma vänner och att man säkerligen kommer att ha med varandra att göra även i framtiden - något som gör att skilsmässan sker med en tanke om ömsesidig respekt.

Den allvarligaste konflikten som kan ske i samband med en skilsmässa handlar om en vårdnadstvist. En vårdnadstvist som vi tänkte ge lite goda råd kring hur man kan hantera och då inte genom att anlita ett juridiskt ombud. För: oavsett vilken utgång det blir så kommer det att handla om en period som verkligen påminner om en känslomässig berg-och-dal-bana, full av stress, full av bråk, full av osäkerhet och negativa känslor. Att inleda en vårdnadstvist handlar om att man sätter vårdnaden om det käraste man har på spel - sina barn.

Så kan du hitta ett inre lugn vid en vårdnadstvist

Det som vi ska tipsa om handlar inte om hur man ska bete sig för att vinna en vårdnadstvist - det handlar istället om hur man kan agera för att inte tappa bort sig själv under processen. Som sagt: en vårdnadstvist innebär en stor prövning och det gäller på många sätt att visa styrka, fast man känner sig svag inombords. Inte minst så måste man göra det för sina barns skull. Gällande barnen så måste man alltid sätta dem i första rummet. Var öppen med vad som sker och vad som händer - men håll dig större än att smutskasta och skuldbelägga din partner; det handlar fortfarande om barnets pappa/mamma.

Med det sagt - här kommer några metoder som kan skänka dig ett inre lugn och ge dig nödvändig kraft för att klara av en uppslitande vårdnadstvist.

  • Meditation: Att meditera är en uråldrig tradition för att hitta ett inre lugn och en stabilitet inombords. Faktum är att all typ av forskning - bland annat en studie från ansedda Harvard Medical School - visar att meditation är en ultimat träningsform för den mentala hälsan; inlärningsförmågan ökar, man får bättre koncentration och man får bättre kontroll över sina känslor. Vid en vårdnadstvist kan daglig meditation vara ett verktyg för att komma bort från det jobbiga. Även i vår vanliga vardag - utan en pågående vårdnadstvist - så kan meditation vara en bra ventil för att minska stressen. Idag mer än någonsin - stress håller på att förvandlas till en folksjukdom.
  • Yoga: Många tror att yoga är träning enbart för hjärnan och att det handlar om att - som vid meditation - finna ett inre lugn och en harmoni. Yoga är även träning för fysiken. man måste förstå att yoga är att likna vid ett träd där varje liten gren innebär en annorlunda träning än den andra. Exempelvis Ashtanga Yoga är både extremt ansträngande - och bra! - för kroppen och för psyket. Allt hör ihop och yoga är en form av träning som ser kroppen som en helhet; ingen kroppsdel är en isolerad ö.
  • Akupunktur. Vid en vårdnadstvist så kan problem med sömnen uppstå. Hjärnan går på högvarv och många frågor ställs - vad händer om, hur går jag vidare ifall och vad tänker barnen om det som sker. Frågor som kan skapa ångest och sömnsvårigheter. Akupunktur ger dokumenterad god effekt vid sömnsvårigheter och detta - i många fall - redan efter 3-4 behandlingar.
  • Humle Är mest känd som en smaksättare - en bitter sådan - som använd i öl. Men, humle är även bra för att lugna ner kroppen och fungerar lite som naturens egna sömntabletter.
16 jan 2018