FÖRSTASIDAN ARKIV OM ALTERNATIVJOURNALEN MOTGIFT BIBLIOTEK BLOGGAR ANNONSERING ANSLAGSTAVLA LÄNKAR
Nyheter Kontakta oss Webshop Utbildning

WEB-kurser mm

Böcker

Egna och andras böcker

Mottagning

Naturmedcinsk  mottagning i  Håcksvik, Svenljunga

RSS

Om alternativjournalen
Redaktörer:
Ulf Brånell



Webbplatsen är utvecklad av SpaceLoops

Nyhetsmail 23 mars

Hej,

Detta nyhetsbrev börjar annorlunda. Emellanåt behöver vi annan andlig spis än kadmium, margariner och slam! Jag kommer att spela med vår jazzgrupp Opposite Corner på tre ställen den närmaste tiden. Det är alltid roligt för mig att möta mina läsare. I bland kommer långväga gäster fram och hälsar. Det är skönt att veta att det är verkliga människor som läser mina brev. Så kom gärna till:

23/3 (ikväll) "Frimis" vid Frimurarholmen i Örebro

28/3 "Glenn Miller Cafe", Brunnsgatan 21A, Stockholm

2/4 (långfredag) "Nefertiti" Hvitfeldtsplatsen 6, Göteborg.
Välkomna!


Bild för OPPOSITE CORNER
nefertitibild
OPPOSITE CORNER

Legendarisk jazzgrupp!

Den legendariska jazzgruppen Opposite Corner sätter spelglädjen först av allt. Gruppen bär avtryck från amerikansk jazz men med tydliga influenser av folkmusik och österländska toner. Lindgrens saxofon är ömsint och kraftfull. Janssons piano är verkligt svängigt. Heljes bas ger en stabil grund och Svanbergs rytmer ger dem en skön bredd.

Opposite Corner är ett av grundämnena på Nefertiti och var en drivande del av jazzklubben ArtDur som var ett embryo till det som är Nef i dag! JAZZHISTORIA SOM FORTFARANDE ÄR M E D!

Gunnar Lindgren -sx.
Lars Jansson -p.
Lars-Urban Helje -b.
Paul Svanberg -tr.

_________________________________________

I ett tidigare nyhetsbrev berättade jag om en artikel i Astma och Allergiförbundets tidning, där alla de förlegade uppgifterna om "fettsnål kost" framhölls.

Jag erbjöds att skriva ett genmäle, vilket var generöst. Jag vill gärna Astma och Allergiförbundet ett erkännande för detta.

Här följer min artikel som publicerades i tidningen Matnyttig.se:


ost

När man äter mer fett ökar samtidigt intaget av protein eftersom många feta produkter också innehåller protein, t ex ägg och ost, skriver Gunnar Lindgren i sitt debattinlägg.


Ett svar på artikeln " Fett cool eller..."
En ny syn på kost och hälsa

De uppgifter som fördes fram i artikeln "Fett coolt eller..." måste idag anses förlegade och kan i värsta fall leda till ohälsa.

Råden att äta litet fett går tillbaka till amerikanen Ancel Keys som på femtiotalet påstod att de länder där man åt mest fett också hade den högsta förekomsten av hjärtsjukdom. Hans resultat visade sig snart vara felaktiga och andra forskare påtalade detta. Men den vegetabiliska fettindustrin hade slagit klorna i hans budskap och påbörjade en oerhört framgångsrik kampanj som svartmålade produkter från deras huvudkonkurrent – mejeriindustrin. De flesta vegetabiliska fetter är omättade medan fetter från mejerisidan oftast är mättade. Med bl a styrda forskningspengar lyckades man bygga upp ett korthus av olika ”sanningar”:
- Omättade fetter är nyttiga

- Mättade fetter är farliga

- Margariner är nyttiga

- Smör är farligt

- Högt kolesterol är farligt

- Margarin sänker kolesterol, vilket är nyttigt

- Läkemedel som statiner sänker kolesterol, vilket är nyttigt

- Det finns det ”onda kolesterolet” och det ”goda kolesterolet” etc etc

Man har till och med byggt upp tvivelaktiga modeller för hur man skall äta för att hålla nere intaget av fett, bl a ”kostpyramiden” och ”tallriksmodellen”. Följer man dessa kostråd blir intagen av kolhydrater orimligt stora. Detta leder till att blodsockerkontrollen och kroppsviktsregleringen kan komma i olag. Detta i sin tur leder till att vi går upp i vikt, kan drabbas av diabetes och högt blodtryck. Många människor som drabbats av detta har frångått den ”fettsnåla kosten” samt börjat äta mer fett och då inte minst mättat fett. Som ett mirakel går de ner i vikt, blodsockret stabiliseras eller blir normalt. Vissa diabetespatienter kan t o m sluta med insulinsprutor.

Nej, hela denna era med ”fettsnål kost” var ett stort misslyckande och har egentligen fått många tragiska och onödiga resultat. Mycket av uppgifterna ovan måste idag betecknas som nonsens. Även WHO´s kostexperter har insett detta enligt deras senaste rapport.

I sammanhanget skall nämnas att Livsmedelsverket i många år låtit en kolesterolexpert som avlönats av margarinindustrin komma till tals och rekommendera just margariner. Samtidigt har Livsmedelsverket mätt upp förhållandevis höga halter av bensin i svenska margariner – denna kemiskt framställda produkt. Flera undersökningar visar ett samband mellan margarinkonsumtion och astma/allergier. (Se www.gunnarlindgren.com )

Den som idag vill nå en god hälsa – inte minst för sitt hjärta – bör beakta:

- Motion är mycket viktig (men har dock obetydlig effekt när det gäller kroppsvikt).

- Psyko/sociala faktorer har stor betydelse – arbete, relation m m

- Ät mer fett, naturliga mättade fetter som finns i exempelvis smör är fullgoda. Undvik margarin som är uppbyggt av kemiskt modifierade fetter.

- Undvik processade kolhydrater, t ex söta drycker, kakor och godis

- Välj kolhydrater i form av grönsaker med fibrer

- När du äter mer fett ökar samtidigt intaget av protein, då många feta produkter också innehåller protein, t ex ägg och ost. Detta ersätter det tidigare intaget av kolhydrater från två håll, som därmed får en välkommen minskning av sig själv.

____________________________________________________

LRF:s regionförbund går emot slamspridningen

Tidigare har två regionförbund inom LRF gått emot den centrala ledningens släpphänta slampolitik. Det gäller LRF Väst och LRF Dalarna. I går sällade sig LRF Skaraborg till slammotståndet.

En av de frågor där LRF centralt har fört fram felaktiga uppgifter gäller tillförsel av kadmium till jordbruksmarken med slam. Vid det här laget vet de flesta att avloppsslam är kraftigt förorenat med kadmium. Väljer man slam så tillför man cirka 10 ggr mer kadmium än med den vanligaste konstgödseln vid samma fosforgiva.

Jag skall återkomma till hur LRF centralt försöker bana väg för slammet genom "slamvänliga" men felaktiga uppgifter. Detta är mycket allvarligt då det bl a leder till en ökninga av kadmiumhalten i åker/livsmedel/njuarar. Det är svårt att förstå varför LRF centralt vill förorena medlemmarnas åkermark med stora kadmiumpåslag, bara för att de svenska reningsverken vill bli av med sitt kemiska avfall? Vem hos LRF tjänar på detta? (Detta frågade förre LRF ordförande Bo Dockered i en artikel nyligen i tidningen Land.)

__________________________________

Blockerar A-vitamin nyttan av D-vitamin?

Ny forskning visar att A-vitamin kan blockera D-vitamin. Detta med hälsa är inte enkelt!

______________________________________________________

Artikel om kadmium i slam och konstgödsel i dagens DN

”Kadmium mycket värre än vad vi trott”

Uppdaterat i dag. 07:26. Publicerat i dag. 07:20
”Kadmium är mycket giftigare än vad vi tidigare trott. Det måste myndigheter bli bättre på att utvärdera”, säger professor Björn Fagerberg på Sahlgrens–ka akademien vid Göteborgs universitet.
---
Tillsammans med flera läkarkolleger riktade han nyligen skarp kritik mot att svenska myndigheter uppmuntrar att slam från landets reningsverk ska hamna på åkrarna.


Gunnar Lindgren
Starrkärr 210
446 95 Älvängen
0303-745155
070-567 90 54
gunnar.lindgren@ale.mail.telia.com
www.gunnarlindgren.com
TKAB

23 mars 2010

Skriv kommentar