Regelbunden städning är bra för hälsan

Ett rent hem är ett trivsamt sådant - men vägen dit är mödosam och den kräver regelbunden upprepning. Städning är ett måste i vardagen och den regelbundenhet den kräver kan för många bli övermäktig; särskilt idag då många lever betydligt mer uppstressade liv än vad som förr var fallet.

I dessa lägen så kan det finnas ett värde i att anlita en städfirma och låta denna sköta om din hemstädning. Det är definitivt inget fel i det och det går ofta att anpassa städningen efter sina egna behov. Dessutom så är det billigare nu tack vare rut-avdraget (där du kan dra av 50 % av den totala arbetskostnaden, med ett årligt tak om 25.000 kronor) och har du inte möjlighet att städa på egen hand så rekommenderas denna lösning.

Har du tiden dock - ja, då ska du se din städning ur ett lite annorlunda perspektiv än enbart ur ett syfte i att få ett rent hem. Städning har nämligen många fördelar och vi tänkte rada upp några av dessa här nedan för att kanske kunna öka din motivation lite och få dig att plocka fram dammsugaren även då det känns som allra tyngst.

Fördelar med städning i hemmet

  • Du minskar risken för allergier. Damm och smuts kan leda till en överkänslighet och där man kan komma att utveckla allergier.
  • Du minskar risken för bakterieangrepp. I synnerhet så finns det två stycken områden i ditt hem där bakterier kan uppkomma och trivas väldigt bra - i köket och i badrummet. Här bör du vara vaksam och göra det till en vana att desinficera toaletten, skärbrädorna och köksbänkarna för att slippa bli sjuk. Det behöver inte handla om några starka, rengöringsmedel - fulla av kemikalier. Det kan räcka långt med exempelvis ättika utspätt med vatten. Ha en flaska stående i badrummet och spruta i toaletten vid läggdags.
  • Du minskar risken för skador. Plockar du undan och håller rent så riskerar du inte att snubbla över exempelvis barnleksaker och skada dig som en följd av detta fall.
  • Du tränar samtidigt. En ordentlig storstädning är att jämföra med ett rejält träningspass sett till hur många kalorier du bränner. Här kan du dessutom påverka förbränningen än mer - ta djupare steg, sträck på dig för att nå och håll dig i rörelse hela tiden. Skapa en speciell Spotify-lista med mer dansant musik.
  • Stressen reduceras. Dels så blir du mer harmonisk i ett rent hem och dels så är även själva städningen i sig stressreducerande. Detta enligt många studier - bland annat en omfattande sådan från British Journal of Sports Medicin.


Du får bättre fokus. Smuts, klädhögar och stora högar av papper tar fokus från viktigare saker. Städar du så ger du dig en bättre chans att kunna fokusera på det som är viktigt i ditt liv - om det sedan handlar om att jobba hemifrån, att läsa en bok, leka med dina barn eller om att laga mat spelar ingen roll. Du kan fokusera fullt ut.

28 nov 2017