Vad är hälsporre?

Man hör ofta talas om olika skador i samband med träning och idrottande och som exempel: vad är hälsporre egentligen? Just hälsporre är en skada som är vanligt förekommande och som drabbar många personer - gärna då i samband med löpning.

Här tänkte vi förklara vad hälsporre är och hur du dels kan behandla och dels också förebygga uppkomsten av denna jobbiga skada.

Hälsporre är det vedertagna namnet som används; det medicinska namnet lyder Plantar Fasciit. För att förklara hälsporre så måste man se till hur foten är uppbyggd och i synnerhet titta närmare på den sena som finns under båda dina fötter. Senan i fråga heter Plantanfascian och den löper från häl till tå och dess huvudsakliga uppgift är att ge stöd och stadga till dina fötter. Hälsporre handlar till mångt och mycket om att du överbelastat denna sena och att du som en följd av detta får ont i din häl. I samband med överbelastningen så kan även en liten knöl synas vid hälen - därav namnet Hälsporre - men den orsakar inte den smärta du känner: det är senan som är källan.

Smärtan kan vara väldigt intensiv och den känns framförallt under morgonen - vissa kan ha svårt att kliva ur sängen och stödja sig på foten. Det är emellertid sällan någon ihållande smärta utan den kommer och går - i samband med exempelvis träning så kan det mer vara en känsla av obehag än smärta. Vi ska även nämna att smärtan blir värre om foten belastas; en längre promenad kan således göra att smärtan ökar och du får svårt att stödja dig på foten efteråt.

Vad orsakar hälsporre?

Det finns framförallt en riskgrupp då man talar om hälsporre och det handlar om löpare. Orsaken till varför löpare drabbas av hälsporre i en större utsträckning beror på överansträngning. Det är den enkla förklaringen: är man i rörelse ofta så sliter det på kroppen och i synnerhet då den sena som ger hälsporre. Även dansare och andra idrottsmän kan drabbas och då av samma skäl. Löpare är dock värst drabbade och här kan man även nämna hårt underlag som en bidragande orsak. Asfaltslöpning är slitsamt och i kombination med ett sämre löpsteg så kan man nästan räkna med hälsporre som ett brev på posten.

Just löpsteget är viktigt - betydligt viktigare än rätt dämpning på skorna. Att lära sig rätt fotisättning är viktigare än att köpa dyra skor. Det senare ska emellertid inte heller underskattas: att trenden har gått mot lättare skor med minimal dämpning är inte att föredra. Åtminstone sett ur motionärens perspektiv. Det kan leda till att fötterna i allmänhet tar stryk och att senan i hälen i synnerhet blir överbelastad. Alltså: Rätt skor, bättre löpsteg och en mer varierad träning kan minska risken för hälsporre om du idrottar frekvent.

Du kan emellertid drabbas av hälsporre även om du inte löper och idrottar. Står du mycket i arbetet så är du i farozonen. Går du mycket på hårt underlag - och med hårda skor - så kan du drabbas. Likaså kan personer med extremt höga- eller låga fotvalv drabbas. Kort sagt: hälsporre kan drabba alla.

Så botas hälsporre

Hälsporre går att bli av med och ett bra första steg att ta är att besöka en kiropraktor. Denne kan undersöka och vidta vissa åtgärder - tejpning exempelvis - som kan lindra smärtan. En kiropraktor jobbar även långsiktigt vilket innebär att du får goda råd kring hur du ska agera för att slippa hälsporre i framtiden. Några av de tips som brukar ges vid sådan konsultation kan vara:

  • Skaffa inlägg i skorna. Ett mjukare inlägg i hälen brukar hjälpa mot hälsporre.
  • Rätt skor. Ibland kan kängor och skor med klack skapa problem. Mer ergonomiska och fotriktiga skor kan vara lösningen - använd sådana på exempelvis jobbet.
  • Idrotta varierat. Löpning kanske är din grej och du älskar att plåga dig under längre distanser. Här kanske du får lägga om träningen och köra mer intensivt någon dag, träna styrketräning en annan och löpa längre en tredje; detta för att skona hälen.
  • Lär dig löpa rätt. Alla kan lära sig att lägga om löpsteget och få ett skonsammare sådant. Många motionärer sätter hälarna först och det skapar problem. Besök exempelvis en sportbutik som erbjuder utprovning av skor och få råd om hur du kan löpa lite mer skonsamt för din kropp. Här finns det dessutom minuter att kapa vid exempelvis tävlingar. Rätt löpsteg sparar energi!
  • Du kan lindra smärtan med hjälp av att rulla tennisbollar under fotvalvet. Ha en boll liggande vid sängen och använd den under morgonen då smärtan är som allra mest intensiv.
3 sep 2019